Dziennikarz czy influencer? – relacja z konferencji o influence marketingu z #CrazyNauka #Lookreatywni
W dniach 28-29 września na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu odbyła się konferencja zatytułowana „Dziennikarz, mediaworker czy influencer? O dziennikarskiej profesji w mediach zdigitalizowanych”. Wśród prelegentów wydarzenia znaleźli się m.in. Aleksandra i Piotr Stanisławscy z bloga Crazy Nauka oraz Piotr Kędzierski z Rock Radia. Ogromnie się cieszę, że sam miałem okazję wziąć udział w konferencji jako przedstawiciel serwisu Lookreatywni.pl.
Prawnicze treści w przystępny sposób
W mojej prelekcji zaprezentowałem najważniejsze czynniki decydujące o skutecznym tworzeniu serwisu o tematyce prawnej. Kluczową kwestią wystąpienia było pokazanie, że treści, które na co dzień mogą wydawać się trudne do przekazania, można zaprezentować w przystępny, łatwy dla odbiorcy sposób. Udało mi się również zabrać głos w dyskusji na temat różnic w dzisiejszym świecie, powstających między dziennikarzami, blogerami czy influancerami. Coraz częściej granice pomiędzy nimi zacierają się, a role, które były początkowo przypisywane poszczególnym z tych osób ulegają wymieszaniu.
Moje wystąpienie poprzedził panel plenarny, w którym głos zabrali profesorowie Uniwersytetu SWPS z Warszawy oraz Wrocławia oraz Uniwersytetu Jana Pawła II z Krakowa. Kolejny panel został poświęcony różnicom pomiędzy dziennikarstwem rozumianym w tradycyjny sposób, a tym w obecnych czasach. Szczególnie interesujące w tej części było wystąpienie mgr Tomasza Wołodźko, który w niezwykle barwny i klarowny sposób wskazywał różnice pomiędzy profesjonalnym dziennikarzem a blogerami, influancerami czy mediaworkerami, na przykładzie współczesnego… kolarstwa.
W części praktycznej, oprócz mnie, wystąpili również Aleksandra i Piotr Stanisławscy z bloga Crazy Nauka. Opowiedzieli oni o swojej codziennej „walce” z pseudonauką i fake newsami. Wystąpienie było bardzo ciekawe, w szczególności przez liczne odniesienia autorów do praktycznych przykładów „z życia wziętych”, z którymi mierzą się na co dzień. To, że warto śledzić blog Crazy Nauka mówią również same liczby – 300-400 tysięcy odwiedzin ich strony w miesiącu i prawie 100 tysięcy fanów na Facebooku. To robi wrażenie, warto do nich zajrzeć.
W tej samej części konferencji zaprezentował się również dziennikarz Piotr Kędzierski, pracujący obecnie w Rock Radiu. Ta część prowadzona była w formie wywiadu. Piotr Kędzierski opowiedział o swoich początkach w pracy jako dziennikarz, o tym jak zdobywał swoje praktyczne umiejętności w zawodzie i o tym jak odnalazł w sobie prawdziwą pasję do tego, co robi. Nie zabrakło licznych anegdot z jego codziennej pracy – anegdot, które pokazują, że
warto iść swoją drogą, być sobą i walczyć o swoje, nawet mimo przeciwności losu.
Pierwszy dzień został zakończony debatą na temat prowadzenia blogów lifestylowych, w której wzięli przedstawiciele takich blogów jak flowmummy.pl, oczekujac.pl, mataja.pl, secondhanddandy.pl
Dziennikarz, mediaworker czy influencer? Digital media i dziennikarstwo internetowe
Drugi dzień konferencji to kontynuacja rozważań z pierwszego dnia. Pierwsza część była poświęcona digital mediom, natomiast kolejne dziennikarstwu internetowemu – w szczególności jak postrzegać wspomniane wcześniej granice między dziennikarzami o osobami piszącymi w internecie.
Konferencja okazała się świetną okazją do otwartej debaty oraz zaprezentowania różnych spojrzeń i perspektyw. Duża dawka wiedzy, inspiracji, ale też pomysłów. A my cieszymy się, że mogliśmy wnieść swój wkład w tą konferencję i zaprezentować jak na co dzień działamy w Lookreatywni.pl.
***
fot. SWPS