25 maja 2018 r. zbliża się wielkimi krokami. Nic dziwnego, że wszyscy wokół mówią i piszą o RODO, a skrzynki mailowe bombardowane są przez kolejne propozycje szkoleń na temat unijnej reformy dot. danych osobowych. Mam jednak przypuszczenie, że wiele osób, w szczególności przedstawicieli branży kreatywnej, nie do końca jest przekonanych, czy aby na pewno RODO ich dotyczy. No bo właściwie jakie dane można mieć projektując grafiki lub tworząc strategię marketingową? Okazuje się, że można. I – co więcej – można je również przetwarzać. Dlatego w dzisiejszym wpisie w szczególności o tym, kogo dotyczy RODO.

Czy projektant powinien zainteresować się RODO?

Branża kreatywna to taki wyjątkowy sektor gospodarki, który łączy w sobie działalność artystyczną z przedsiębiorczością. Amerykański socjolog i ekonomista Richard Florida, autor pojęcia tzw. klasy kreatywnej, do której zaliczył zawody należące do sektora kreatywnego oraz naukowców, badaczy i wynalazców przekonywał, że klasę kreatywną charakteryzują trzy podstawowe wartości (tzw. 3T): talent, tolerancja i technologia. I prawdę mówiąc coś w tym jest 🙂

Twórcy, którzy z projektowaniem łączą działalność online to podmioty, których głównym polem działania jest właśnie sieć. Nie tylko prezentują tam oni swoje prace online, ale i budują relacje ze swoimi fanami, a nierzadko również podejmują decyzję o sprzedaży swoich prac lub usług online.

Zapraszając swoich czytelników/fanów/obserwatorów do zapisania się do newslettera, podania maila, jakiejkolwiek innej formy kontaktu, projektant bez wątpienia zbiera dane, a co za tym idzie, ma obowiązek je odpowiednio przechowywać i zabezpieczać. Jak? Od 25 maja 2018 r. – zgodnie z przepisami wprowadzonymi przez RODO.

Zatem samo zbieranie maili na potrzeby prowadzenia newslettera jest przetwarzaniem danych osobowych i wymaga wprowadzenia zmian zgodnie z RODO.

Oferowanie usług online a RODO

Nierzadko zdarza się, że projektant – mając już zebraną grupę fanów lub obserwatorów – decyduje się na rozszerzenie swojej działalności i postanawia nie tylko prezentować swoje prace w sieci, ale również je sprzedawać jako gotowe produkty lub usługi projektowe.

Oferując swoje produkty lub usługi online projektant gromadzi dane swoich klientów na potrzeby realizacji zamówienia, a następnie jego rozliczenia (wystawienia faktury). Nie ulega wątpliwości, że takie działanie jest przetwarzaniem danych osobowych (w charakterze administratora) i aby było bezpieczne musi być zgodne z RODO.

Organizowanie eventów online a RODO

Kolejną grupą kreatywną, która powinna pamiętać o RODO są wszyscy Ci, którzy organizują w sieci (lub w realu) różnego rodzaju eventy, webinary czy szkolenia online i zbierają dane osób, które chcą wziąć udział w wydarzeniu. Podmiot, który zbiera dane dla określonego celu (poinformowania użytkowników o zbliżającym się szkoleniu) przetwarza uzyskane dane jako administrator i.. dokładnie tak! I on musi pamiętać o RODO.

Organizowanie konkursów online a RODO

A co w sytuacji, gdy przedstawiciel branży kreatywnej, np. agencja marketingowa, co prawda nie zbiera danych osobiście, a “jedynie” uzyskuje dane od swojego klienta, na przykład na potrzeby wysłania mailingu lub zorganizowania konkursu online? Czy ona również musi pamiętać o RODO? Jak najbardziej. Z tą małą różnicą, że w tym konkretnym przypadku agencja nie będzie działała jako administrator, a raczej jako podmiot przetwarzający, o którym mogliście przeczytać w poprzednim artykule z cyklu #środazRODO: Podmiot przetwarzający i umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Kogo dotyczy RODO – podsumowanie

Jak więc możecie zobaczyć, odpowiedź na pytanie – kogo dotyczy RODO – jest dosyć szeroka. Warto zainteresować się tym tematem i przemyśleć, czy aby na pewno w którymś fragmencie Waszej działalności nie macie styczności z danymi osobowymi. Jeżeli tak jest – trzeba pamiętać, aby ich przetwarzanie było zgodne z wchodzącym w życie rozporządzeniem. Pozwoli to uniknąć problemów w przypadku kontroli, ale również uporządkować kwestię danych osobowych w codziennej działalności.

***

Działasz w  branży kreatywnej? Zastanawiasz się czy RODO dotyczy także Ciebie? A może nie jesteś pewny czy działasz jako administrator czy jako podmiot przetwarzający dane? Napisz do nas: kontakt@lookreatywni.pl. Chętnie Ci pomożemy.

***

Photo by Luis Alfonso Orellana on Unsplash