Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).
Co nowa definicja znaku towarowego oznacza w praktyce? I jakie inne zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej?
Brak obowiązku graficznego przedstawiania znaku towarowego
Warto przypomnieć, że już 1 października 2017 r. w UE przestał obowiązywać wymóg graficznej reprezentacji znaku towarowego. Zmiana wynikała z wejścia w życie nowego unijnego Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej, które wprowadziło nową definicję znaku towarowego, bez obowiązku jego graficznego przedstawienia.
Zgodnie z art. 4 Rozporządzenia 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej unijny znak towarowy może składać się z jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, lub rysunków, liter, cyfr, kolorów, kształtu towarów lub ich opakowań lub dźwięków, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają:
- odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw;
- oraz przedstawienie ich w rejestrze unijnych znaków towarowych (zwanym dalej „rejestrem”) w sposób pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi tego znaku towarowego.
Co się odwlecze to…
Podczas gdy unijne Rozporządzenia 2017/1001 zaczęło obowiązywać już 1 października 2017 r. (pisaliśmy o tym w artykule: Ważne: Zniesienie wymogu graficznej reprezentacji znaku towarowego) polska definicja znaku towarowego pozostała bez zmian (wskazując w dalszym ciągu na konieczność graficznej reprezentacji znaku). Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało wczoraj, że Prezydent RP podpisał wczoraj nowelizację ustawy Prawo własności przemysłowej, która między innymi zmienia definicję znaku towarowego na zgodną z tą, która już od ponad roku obowiązuje w UE.
Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu możecie przeczytać na stronie sejm.gov.pl.
Nowa definicja znaku towarowego
Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być:
każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).
Nowa definicja znaku towarowego to ważna informacja dla przedsiębiorców z branży kreatywnej, którzy najczęściej zgłaszają tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe.
Jak czytamy w komunikacie MPiT: „w nowym kształcie prawa własności przemysłowej dopuszczono nowoczesne znaki towarowe, jak np. znaki zapachowe, smakowe czy holograficzne. Dzięki temu przedsiębiorcy będą korzystać z szerszej palety wyboru przy kreowaniu swojego znaku towarowego. Wraz z wejściem w życie zmian przedsiębiorca jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym będzie mógł zastrzec np. figurę w wymiarze 3D.”
Pozostałe zmiany w prawie własności przemysłowej
Celem nowych przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej jest „ograniczenie uciążliwego formalizmu, a w konsekwencji uproszczenie i przyspieszenie procedury przedłużania prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza to, że chcąc przedłużyć prawa ochronne na znak towarowy wystarczy uiścić odpowiednią opłatę za dalszy okres ochronny. Wyeliminowana zostaje w ten sposób konieczność czasochłonnego wnioskowania do Urzędu Patentowego i oczekiwania na wydanie decyzji.
Co więcej, nowe przepisy nakładają obowiązek informacyjny na Urząd Patentowy RP w stosunku do wszystkich praw własności przemysłowej. Oznacza to, że uprawnieni i przedsiębiorcy zaoszczędzą na kosztach dodatkowych opłat z tytułu monitorowania upływu okresów ochronnych na przysługujące prawa.”
Jak Was się podoba nowa definicja znaku towarowego? Jakie Waszym zdaniem niekonwencjonalne znaki towarowe warto byłoby zarejestrować? 🙂
***
Fot.: David Lezcano on Unsplash