Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).

Co nowa definicja znaku towarowego oznacza w praktyce? I jakie inne zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej?

Brak obowiązku graficznego przedstawiania znaku towarowego

Warto przypomnieć, że już 1 października 2017 r. w UE przestał obowiązywać wymóg graficznej reprezentacji znaku towarowego. Zmiana wynikała z wejścia w życie nowego unijnego Rozporządzenia 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej, które wprowadziło nową definicję znaku towarowego, bez obowiązku jego graficznego przedstawienia.

Zgodnie z art. 4 Rozporządzenia 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej unijny znak towarowy może składać się z jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, lub rysunków, liter, cyfr, kolorów, kształtu towarów lub ich opakowań lub dźwięków, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają:

  • odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw;
  • oraz przedstawienie ich w rejestrze unijnych znaków towarowych (zwanym dalej „rejestrem”) w sposób pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej właścicielowi tego znaku towarowego.

Co się odwlecze to…

Podczas gdy unijne Rozporządzenia 2017/1001 zaczęło obowiązywać już 1 października 2017 r. (pisaliśmy o tym w artykule: Ważne: Zniesienie wymogu graficznej reprezentacji znaku towarowego) polska definicja znaku towarowego pozostała bez zmian (wskazując w dalszym ciągu na konieczność graficznej reprezentacji znaku). Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało wczoraj, że Prezydent RP podpisał wczoraj nowelizację ustawy Prawo własności przemysłowej, która między innymi zmienia definicję znaku towarowego na zgodną z tą, która już od ponad roku obowiązuje w UE.

Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu możecie przeczytać na stronie sejm.gov.pl.

Nowa definicja znaku towarowego

Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być:

każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, z możliwością przedstawienia takiego znaku w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający jednoznacznie ustalić przedmiot ochrony udzielonej na ten znak (niekoniecznie w formie graficznej).

Nowa  definicja znaku towarowego to ważna informacja dla przedsiębiorców z branży kreatywnej, którzy najczęściej zgłaszają tzw. niekonwencjonalne znaki towarowe.

Jak czytamy w komunikacie MPiT: „w nowym kształcie prawa własności przemysłowej dopuszczono nowoczesne znaki towarowe, jak np. znaki zapachowe, smakowe czy holograficzne. Dzięki temu przedsiębiorcy będą  korzystać z szerszej palety wyboru przy kreowaniu swojego znaku towarowego. Wraz z wejściem w życie zmian przedsiębiorca jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym będzie mógł zastrzec np. figurę w wymiarze 3D.”

Pozostałe zmiany w prawie własności przemysłowej

Celem nowych przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej jest „ograniczenie uciążliwego formalizmu, a w konsekwencji uproszczenie i przyspieszenie procedury przedłużania prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza to, że  chcąc przedłużyć prawa ochronne na znak towarowy wystarczy uiścić odpowiednią opłatę za dalszy okres ochronny. Wyeliminowana zostaje w ten sposób konieczność czasochłonnego wnioskowania do Urzędu Patentowego i oczekiwania na wydanie decyzji.

Co więcej, nowe przepisy nakładają obowiązek informacyjny na Urząd Patentowy RP w stosunku do wszystkich praw własności przemysłowej. Oznacza to, że uprawnieni i przedsiębiorcy zaoszczędzą na kosztach dodatkowych opłat z tytułu monitorowania upływu okresów ochronnych na przysługujące prawa.”

Jak Was się podoba nowa definicja znaku towarowego? Jakie Waszym zdaniem niekonwencjonalne znaki towarowe warto byłoby zarejestrować? 🙂

***
Fot.: David Lezcano on Unsplash

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.