Autorski sposób solenia mięsa jako ruchomy znak towarowy?

Nusret Gökçe jest tureckim restauratorem i szefem kuchni, który – tak jak wielu szefów kuchni na całym świecie – specjalizuje się w przyrządzaniu steków. Wieść o Gökçe nigdy zapewne nie dotarłaby do tak wielu osób, gdyby nie nie charakterystyczny gest, którym kucharz podbił serca milionów użytkowników mediów społecznościowych na całym świecie. Znakiem rozpoznawczym tureckiego kucharza jest bowiem wyjątkowo wdzięczny sposób… solenia mięsa.

Nusret Gökçe i jego autorski sposób solenia mięsa

Krótkie filmiki, podczas których Nusret Gökçe w wyjątkowo „wyrafinowany” sposób soli mięso podbiły media społecznościowe. Pierwszy filmik zamieszczony przez Nusreta na Instargamie w ciągu kilku dni od publikacji wyświetliło prawie 3,5 miliona razy, a z dnia na dzień tysiące osób zaczęły obserwować jego profil. Oryginalny sposób solenia mięsa stworzony przez Nusreta doczekał się nawet swojego własnego hashtaga: #SaltBae…

View this post on Instagram

Ottoman steak 🔪

A post shared by  Nusr_et#Saltbae (@nusr_et) on

oraz licznych rysunków i graffiti…

View this post on Instagram

I am so grateful for the love from all over the world🌍Thank you for your support everyone. this is my email nusretgokce34@gmail.com.tr#salt Bütün Dünyanın tadı tuzu oldun dediler

A post shared by  Nusr_et#Saltbae (@nusr_et) on

a nawet własnej emotikonki:

Nie mówiąc już o niezliczonej ilości filmików, które parodiują gest kucharza:

Autorski sposób solenia mięsa jako element budowania marki osobistej

Charakterystyczna poza i „pełen gracji” sposób solenia mięsa stały się znakiem rozpoznawczym Nusreta i bardzo ciekawym elementem budowania marki osobistej. Jeden z czytelników zapytał mnie ostatnio, czy autorski sposób solenia mięsa Nusreta, na który składa się: przyjęcie charakterystycznej pozy, oryginalne wygięcie ręki oraz nonszalanckie, bardzo powolne oprószanie mięsa solą, może być chroniony przez prawo?

Odpowiedź brzmi tak, może. Moim zdaniem Nusret mógłby zbudować nawet całą strategię ochrony swojego autorskiego sposobu solenia mięsa, co w przyszłości mogłoby przełożyć się nie tylko na dalszy wzrost jego popularności, ale również na dodatkowy zarobek uzyskany np. z udzielania licencji.

Autorski sposób solenia mięsa jako ruchomy znak towarowy

Nusret mógłby zastrzec swój charakterystyczny sposób solenia mięsa jako ruchomy znak towarowy. Ta kategoria niekonwencjonalnych znaków towarowych jest dosyć mało znana przedsiębiorcom, dlatego warto ją krótko wyjaśnić. Ruchome znaki towarowe obrazują ruch przedmiotu, postaci lub ich kombinacji. Mogą być one przedstawione na przykład jako film, nagranie lub ruchome logo. Te niekonwencjonalne znaki towarowe mogą przedstawiać animację wytworzoną za pomocą programu komputerowego lub przybierać formę gestu wykonanego przez człowieka, na przykład przy pomocy rąk.

Ruchomy znak towarowy –  tak jak każdy inny znak – powinien mieć oczywiście zdolność odróżniającą oraz nadawać się do graficznego przedstawienia. Przedstawienie to może polegać na precyzyjnym zobrazowaniu sekwencji ruchu przez odpowiednie ułożenie następujących po sobie obrazów.

Chyba najsłynniejszym ruchomym znakiem towarowym jest krótki filmik zarejestrowany przez Nokię w Urzędzie ds. Własności Intelektualnej Unii Europejskiej pod numerem 003429909 przedstawiający motyw chwytających się dłoni, który każdy użytkownik telefonu Nokia mógł zobaczyć zaraz po włączeniu telefonu.

Co więcej, Nusret mógłby również zarejestrować jako graficzny znak towarowy sam charakterystyczny kształt ręki (moment przygotowania do oprószania mięsa solą). Oznaczenie to mogłoby się stać na przykład statycznym logo, a Nusret jako uprawniony do znaku towarowego mógłby pod tym logo nie tylko bezpiecznie budować swoją markę ale również skutecznie przeciwdziałać wszelkim próbom wykorzystywania jego znaku towarowego.

Autorski sposób solenia mięsa z prawnego punktu widzenia

W  przypadku prób wykorzystywania charakterystycznego gestu przez konkurencję można byłoby sięgnąć również po przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji na mocy tej ustawy jest bowiem działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy, w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, towarów lub usług.

Środków ochrony stworzonego przez Nusreta sposobu solenia mięsa jest zatem co najmniej kilka. Jestem ciekawa, który ze wskazanych wyżej narzędzi ochrony wybralibyście na miejscu Nusreta? A może macie jeszcze jakiś inny sposób ochrony #SaltBea? 🙂

***

fot. Elli O. (unsplash.com)

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.