Błędy w projektach graficznych – o granicach odpowiedzialności projektanta w podcaście Komunikacja Wizualna

Opublikowano

Z jaką odpowiedzialnością za popełnione błędy w projekcie powinien liczyć się projektant? Czy są jakieś granice finansowej odpowiedzialności? Co powinno znaleźć się w umowie, aby interesy zarówno klienta, jak i projektanta (na wypadek ewentualnych błędów) zostały zabezpieczone? Ostatnio miałam przyjemność udzielić wypowiedzi do odcinka „Błędy w projektach graficznych” podcastu „Komunikacja Wizualna” tworzonego przez Anetę Duk, która w ciekawy i przejrzysty sposób przedstawiła problem z punktu widzenia projektanta graficznego. Jesteś projektantem? To odcinek właśnie dla Ciebie.

Błędy w projektach graficznych a granice odpowiedzialności

Temat odpowiedzialności za błędy w projektach graficznych powtarza się zarówno w pytaniach do prawników, jak i rozmowach pomiędzy samymi projektantami. Z mojego doświadczenia jako doradcy wynika, że problemem jest nie tylko brak umowy pomiędzy projektantem a klientem, ale również zbyt ogólna umowa (jeżeli już dojdzie do jej zawarcia), która pozostawia wiele domysłów i wątpliwości po obu stronach właśnie wtedy, gdy pojawia się problem (na przykład z postaci błędu w projekcie).

Dlatego ucieszyłam się, gdy otrzymałam wiadomość od Anety Duk, twórczyni podcastu „Komunikacja Wizualna”, która postanowiła przyjrzeć się tematowi błędów w projektach graficznych i granic odpowiedzialności ze strony projektantów. Szybko odpisałam, że chętnie udzielę komentarza i podzielę się moim doświadczeniem współpracy zarówno z projektantami, jak i klientami. Temat granic odpowiedzialności za błędy jest istotny i stanowi duży, praktyczny problem zarówno dla projektantów, jak i dla klientów. A im więcej rzetelnych informacji na ten temat, tym mniej domysłów, a więcej wiedzy

Błędy w projektach graficznych a treść umowy

Dzisiaj, gdy wiedza na temat praw autorskich i świadomość konieczności zawierania umów jest wśród projektantów zdecydowanie większa niż kilka lat temu, od projektantów jako profesjonalistów wymaga się więcej. Sama umowa to za mało. Ważne jest również to, co umowa zawiera i jak zabezpiecza interesy obu stron.

Na początek warto podkreślić, że z prawnego punktu widzenia projektant/copywriter prowadzący działalność gospodarczą traktowany jest jako profesjonalista i wymagana jest od niego wysoka, zawodowa/profesjonalna staranność. W większości umów znajdziemy bowiem następujące oświadczenie:

Zleceniobiorca zobowiązuje się świadczyć usługi/wykonywać powierzone mu zadania z najwyższą starannością, zgodnie ze standardami przyjętymi przy wykonywaniu tego rodzaju umów.

  • Co zrobić, aby zabezpieczyć się na wypadek popełnienia błędu lub omyłki pisarskiej?
  • Kto finalnie odpowiada za treść projektu?
  • I jakie są finansowe granice odpowiedzialności projektanta?

Zajrzyjcie koniecznie na stronę podcastu „Komunikacja Wizualna” autorstwa Anety Duk i wysłuchajcie całego odcinka #019: Błędy w projektach graficznych, granice odpowiedzialności. Zapraszam:

Umowy prawa autorskiego w pracy projektanta

Szukasz informacji na temat umów prawa autorskiego? Chcesz dowiedzieć się w jaki sposób negocjować warunki umowy i wynagrodzenie za dyspozycję prawami autorskimi?

Przygotowany przeze mnie kurs online „Własność intelektualna w biznesie – jak zarabiać na prawach autorskich?” zawiera wszystkie niezbędne informacje do tego, abyś umiejętnie i z sukcesem sprzedawał swoje prawa autorskie i negocjował najlepsze dla siebie warunki umowy. Może ten wyjątkowy czas, gdy wszyscy jesteśmy zamknięci w domu, warto wykorzystać na… przyjrzenie się treści umów, które zawierasz ze swoimi klientami? Zastanowienie się, jakie umowy chciałbyś podpisywać, aby czuć się bezpieczniej?

Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat kursu online: „Własność intelektualna w biznesie – jak zarabiać na prawach autorskich?”.

***

Zobacz także:

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.