Zdjęcia stockowe a prawo autorskie. Jak korzystać ze zdjęć stockowych?

Opublikowano

Jesteś grafikiem? Pracujesz w agencji kreatywnej? A może masz swoją stronę www? Jeśli tak to zapewne niemal każdego dnia korzystasz ze zdjęć stockowych przekonany o tym, że kupując zdjęcie z banku zdjęć nabywasz je na własność. Mylę się? Mam nadzieję, że tak. Niestety, okazuje się, że większość korzystających z banków zdjęć jest przekonana o tym, że kupując zdjęcie nabywa prawo do jego dowolnego wykorzystywania (i prawo do przekazywania go potem klientowi jako elementu zamówienia).

Niewielu korzystających z banków zdjęć zdaje sobie sprawę z tego, że kupując zdjęcie stockowe nabywa tylko prawo do jego (określonego) wykorzystania, a więc licencję. Co musisz wiedzieć o wykorzystywaniu zdjęć stockowych aby uchronić się przed zarzutem o naruszenie cudzych praw własności intelektualnej?

Zdjęcia stockowe a prawo autorskie – przykład Fotolii

Aby lepiej wytłumaczyć Ci co mam na myśli mówiąc o licencji na korzystanie ze zdjęć stockowych posłużę się przykładem banku zdjęć Fotolia. Fotolia.pl to jeden z najpopularniejszych i największych banków zdjęć w Polsce. Każdego dnia cała masa grafików, marketingowców i blogerów korzysta z tysięcy tanich zdjęć, obrazów, grafik wektorowych oraz klipów wideo HD zgromadzonych w zasobach Fotolii.

Mechanizm wyboru i zakupu zdjęć z Fotolii jest prosty: w wyszukiwarkę Fotolii wpisujesz interesujący Cię temat fotografii, a następnie wybierasz z kilkudziesięciu zaproponowanych przez wyszukiwarkę wyników. Klikasz na najbardziej zachęcające zdjęcie, po czym wybierasz potrzebny Cię rozmiar pliku (najczęściej M lub XL) i dodajesz do koszyka. Chwilę potem zdjęcie ląduje na Twoim dysku, a Ty cieszysz się jego swobodnym wykorzystywaniem. Czy aby na pewno swobodnym? Otóż nie.

Zdjęcia stockowe a prawo autorskie – „Standardowa Licencja”

Zakupując zdjęcie w banku zdjęć Fotolia nabywasz tylko prawo do jego określonego wykorzystywania, a więc licencję. W większości przypadków kupujesz zdjęcie na tzw. Standardowej Licencji, dzięki której nabywasz prawo do korzystania ze zdjęcia „dla swoich potrzeb lub potrzeb jednego ze swoich klientów”. Jednorazowy zakup zdjęcia na Standardowej Licencji upoważnia do wykorzystywania pliku na potrzeby jednego klienta. Co to oznacza w praktyce? To, że na potrzeby wykonania projektu dla każdego kolejnego klienta powinieneś wykupić dodatkową Standardową Licencję (odpada więc opcja „na skróty”, czyli kopiuj-wklej zdjęcie do kolejnego projektu graficznego dla kolejnego klienta). Jeśli więc Twoim celem jest wykorzystanie zakupionego zdjęcia stockowego do stworzenia projektu graficznego dla klienta, który później ma mieć prawo dysponować nim dalej (na przykład go odsprzedawać) to Standardowa Licencja nie będzie wystarczająca.

Użytkownik (…) może korzystać ze wszystkich praw w ramach niniejszej Umowy dla siebie, a dodatkowo, w imieniu jednego (1) ze swoich klientów. (…) Użytkownik Pobierający może udzielać sublicencji swoich praw i zobowiązań, jednemu (1) ze swoich klientów (…); Jeśli Użytkownik Pobierający chce korzystać z pracy w imieniu więcej niż jednego (1) klienta, Użytkownik Pobierający będzie musiał pobrać i zapłacić za dodatkowe licencje (s) do tej samej Pracy. (Licencja Standardowa Fotolii)

Standardowa Licencja daje prawo do wykorzystywania zdjęć stockowych dla celów marketingowych (na przykład do stworzenia projektu lub produktu promocyjnego). Możesz zatem stworzyć kubek promujący Twoją działalność z wykorzystaniem zdjęcia stockowego zakupionego na Standardowej Licencji. Jeśli natomiast chciałabyś ten kubek potem masowo sprzedawać to będziesz musiał nabyć dodatkowe prawa.

Warto dodać, że kupujący na Standardowej Licencji ma prawo do rozpowszechniania zdjęć wyłącznie wtedy, gdy zdjęcia te stanowią tylko część towarów, produktów lub innych prac autora, a nie stanowią podstawowej wartości sprzedawanego lub rozprowadzanego przedmiotu. Przykład? Wykorzystywanie niezmodyfikowanych zdjęć stockowych na kubkach, koszulkach lub plakatach w celu ich odsprzedaży. Takie wykorzystywanie zdjęć stockowych zakupionych na Standardowej Licencji nie jest dozwolone, ponieważ podstawowa wartość produktu zależna jest właśnie od konkretnego zdjęcia stockowego.

Mogą Państwo wyłącznie rozpowszechniać Dzieło jako część produktu handlowego, jeżeli (i) Dzieło zostało zmienione na tyle, że jego zmieniona forma nie jest w poważnym stopniu podobna co do istoty do Dzieła oryginalnego i może być zakwalifikowana jako oryginalne dzieło autorskie lub (ii) główna wartość produktu handlowego nie wynika z samego Dzieła. Aby uniknąć wszelkich wątpliwości, zamieszczenie niezmienionego Dzieła na plakacie nie jest dozwolone, ponieważ główna wartość wynikałaby z samego Dzieła.

Nie wolno Państwu również używać, ujmować lub włączać Dzieła w ramach szablonu elektronicznego lub aplikacji (takich jak szablony projektowania witryn internetowych lub prezentacji, albo szablony kartek z pozdrowieniami czy wizytówek).

Nie wolno Państwu spowodować lub dopuścić do sytuacji, w której jakiekolwiek Dzieło powielane jest w sumie więcej niż 500 tysięcy razy. Na przykład Dzieło nie może pojawić się na materiałach drukowanych (ulotkach, reklamach, okładkach, opakowaniach itd.), których liczba przekracza 500 tysięcy. Podobnie, Dzieło nie może zostać włączone do programu telewizyjnego, klipu wideo lub innej produkcji, jeżeli całkowita spodziewana liczba widzów przekracza w sumie 500 tysięcy. Ograniczenie to nie stosuje się do Dzieł, które pokazywane są tylko w witrynach internetowych lub Witrynach Mediów Społecznościowych.

Zdjęcia stockowe a prawo autorskie – „Rozszerzona Licencja”

Chcesz wykorzystać zdjęcie stockowe na potrzeby stworzenia projektu komercyjnego, który sprzedasz kilku klientom? Zapomnij o (tańszej) Standardowej Licencji. Aby wykorzystać zdjęcia stockowe do celów komercyjnych (sprzedażowych) musisz nabyć tzw. Rozszerzoną Licencję. Rozszerzona Licencja to licencja przeznaczona dla tych kupujących, którzy chcą wykorzystać zdjęcie stockowe do stworzenia produktu przeznaczonego do sprzedaży.

Warunki Licencji Rozszerzonej pozwalają na wielokrotne wykorzystywanie zakupionego zdjęcia stockowego na potrzeby nawet kilku projektów graficznych dla kilku klientów. Rozszerzona Licencja pozwala na to, aby – na przykład – tworząc baner reklamowy z wykorzystaniem zdjęcia stockowego na potrzeby jednego klienta mieć prawo sprzedać go również innym klientom lub dać prawo do jego odsprzedania osobom trzecim. Zakupiony u Ciebie projekt klient będzie mógł więc następnie wykorzystać do stworzenia (na przykład) projektu multimedialnego, bez konieczności wykupowania po raz kolejny licencji do zdjęcia.

Zdjęcia stockowe a prawo autorskie – modyfikowanie zdjęć

Jak to jest z tym modyfikowaniem zdjęć stockowych? Na skrzynkę odbiorczą Lookreatywni.pl często przychodzą wiadomości z takim właśnie pytaniem. Odpowiedź brzmi: to zależy od warunków licencji. Jak to wygląda w przypadku Fotolii? Na modyfikowanie zdjęć zezwala zarówno Standardowa, jak i Rozszerzona Licencja. Nie wolno dokonywać tylko takich zmian, które mogłyby całkowicie zmienić charakter pracy i/lub  sprawiałyby, że twórca zdjęcia lub osoba na nim przedstawiona mogliby poczuć się urażeni (kontekst pornograficzny, polityczny, szyderczy itp.).

Zdjęcia stockowe a prawo autorskie – wykorzystywanie zdjęć w mediach społecznościowych

W celu wykorzystania zdjęć stockowych w mediach społecznościowych należy pobrać dedykowaną wersję zdjęcia (oznaczoną jako  „Prace do Mediów Społecznościowych”) zawierającą informację o źródle i ID pliku. Każde zdjęcie dostępne w banku zdjęć Fotolia może zostać pobrane w wersji „do mediów społecznościowych” (wersję tę znajdziesz w opcjach pobierania po wyborze już konkretnego zdjęcia). Zdjęcia niepobrane w wersji przeznaczonej „do mediów społecznościowych” nie mogą być umieszczanie w postach lub wgrywane na strony mediów społecznościowych oraz aplikacje.

***

Masz dodatkowe pytania dotyczące wykorzystywania zdjęć stockowych? Potrzebujesz porady prawnej? Skorzystaj z naszych E-konsultacji!

Fot.: zdjęcie pochodzi z banku zdjęć Fotolia

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.