Znak towarowy – czy powinien mieć go każdy przedsiębiorca?
Świadomość przedsiębiorców na temat ochrony najważniejszych elementów marki (logotypu i nazwy firmy) zwiększa się z roku na rok. Coraz więcej podmiotów działających na rynku rozumie, że ochrona marki – już od pierwszych miesięcy jej funkcjonowania na rynku – to nie tylko zapobiegliwość ale także dobra inwestycja na przyszłość. Jak najskuteczniej ochronić tożsamość marki? Dokonując w pierwszej kolejności rejestracji jej najważniejszych elementów (nazwy i/lub logotypu) jako znaku towarowego.
Znak towarowy – co warto o nim wiedzieć?
Każdego dnia tysiące przedsiębiorców szuka w sieci informacji o znaku towarowym. Czym właściwie jest znak towarowy? Ustawa prawo własności przemysłowej definiuje znak towarowy następująco:
1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. (art. 120 p.w.p.)
Znakiem towarowym będzie mogło zostać tylko takie oznaczenie, które nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (a więc posiada tzw. zdolność odróżniającą).
Warto wiedzieć, że znakiem towarowym może być nie tylko pojedynczy wyraz czy logo (grafika), ale również rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna (np. kostka Rubika), a nawet forma towaru lub opakowania (np. dwukomorowy pojemniczek na jogurt), melodia lub inny sygnał dźwiękowy.
Znak towarowy – wizytówka skutecznego przedsiębiorcy
Jak najskuteczniej ochronić tożsamość marki? Dokonując w pierwszej kolejności rejestracji jej najważniejszych elementów (nazwy i/lub logotypu) jako znaku towarowego. Dlaczego warto dokonać takiej rejestracji?
#1 BEZPIECZEŃSTWO
Prawo ochronne na znak towarowy dla nazwy lub logotypu firmy daje przedsiębiorcy prawo wyłącznego wykorzystywania zarejestrowanego oznaczenia na określonym terytorium przez cały okres ochronny (aż 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 10-letnie okresy ochronne). Co więcej, pozwala ono zmniejszyć ryzyko naruszeń, a w przypadku ich wystąpienia – ułatwić przedsiębiorcy dochodzenie swoich roszczeń.
Przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy nabywa się prawo wyłącznego używania znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 p.w.p.)
#2 WIZERUNEK PROFESJONALISTY
Wielu przedsiębiorcom decydującym się na rejestrację znaku towarowego przyświeca przede wszystkim cel budowania wizerunku profesjonalistów. W przypadku wielu branż posiadanie świadectwa ochronnego na znak towarowy jest bowiem elementem budowania zaufania do marki nie tylko wśród klientów, ale również potencjalnych partnerów i inwestorów.
#3 INWESTYCJA
Prawo ochronne na znak towarowy to istotny składnik majątkowy przedsiębiorstwa, który nie tylko podnosi wartość materialną przedsiębiorstwa, ale dodatkowo może być źródłem dodatkowych przychodów (możliwość udzielania licencji, sprzedaży praw itp.)
Znak towarowy możemy sprzedać, licencjonować a nawet użyć pod zabezpieczenie kolejnego projektu.
Znak towarowy = inwestycja źródło przychodu
Na pewno słyszałeś charakterystyczną zapowiedź amerykańskiego konferansjera bokserskiego Michaela Buffer’a „Let’s get ready to rumble!”. Michael Buffer – widząc ogromną popularność, jaką cieszy się stworzony przez niego okrzyk – postanowił zarejestrować swoją charakterystyczną zapowiedź jako znak towarowy. Dziś Buffer zarabia krocie na udzielaniu licencji organizatorom imprez bokserskich na wykorzystywanie zwrotu jego autorstwa. Jego okrzyk był już wykorzystywany m.in. w grach wideo na PlayStation2, Nintendo 64, Dreamcast czy Game Boy Advance. Tylko do 2009 roku Michael Buffer zarobił ponad 400 milionów dolarów z udzielania licencji na swój znak towarowy.
***
Zobacz także: EUTM czyli co to jest znak towarowy Unii Europejskiej?
Masz dodatkowe pytania? Potrzebujesz wsparcia w zakresie rejestracji znaku towarowego? Skorzystaj z konsultacji prawnych online.
Fot.: Charles Koh on Unsplash