Znak towarowy Unii Europejskiej
Znak towarowy to charakterystyczne oznaczenie, które odróżnia jednego przedsiębiorcę od innych – wizytówka produktu lub usługi. Znakiem towarowym może być nie tylko nazwa produktu, ale też: logo, kolor lub kombinacja kolorów, slogan, hasło reklamowe, opakowanie produktu, a nawet dźwięk (np. jingiel radiowy). Znaki rejestruje się zawsze w tzw. klasach produktów lub usług, które mają oznaczać.
Znak towarowy to z pewnością kluczowe narzędzie każdej firmy na rynku, które może stanowić istotny składnik majątku. Świadczy on także o sile danej marki, jego jakości i renomie.
Terytorialna ochrona znaków towarowych – trzy systemy:
- krajowy – czyli np. znaki towarowe chronione na terenie Polski i rejestrowane przez Urząd Patentowy RP,
- regionalny – np. znak towarowy UE, który działa na całym terytorium Unii Europejskiej i jest rejestrowany przez Urząd ds. Własności Intelektualnej Unii Europejskiej (EUIPO);
- międzynarodowy tzw. system madrycki – rejestrowany przez Biuro Międzynarodowe Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie; ochronę można zyskać w wybranych krajach świata.
Znak towarowy Unii Europejskiej- co daje jego rejestracja?
Znak towarowy Unii Europejskiej ma jednolity charakter tj. wywołuje taki sam skutek w całej UE. Poprzez zatem jedną rejestrację naszego oznaczenia zyskujemy monopol na jego używanie obecnie w aż w 28 państwach.
Co uzyskuje przedsiębiorca decydujący się na rejestrację znaku na terenie całej Unii Europejskiej?
Właściciel znaku towarowego UE może zakazać każdej osobie używania w obrocie (czyli dla celów komercyjnych) oznaczenia identycznego lub podobnego dla towarów/usług identycznych lub podobnych.
W praktyce, w dużym uproszczeniu, oznaczać to będzie, że jeżeli podmiot w Portugalii czy Chorwacji używa na rynku identycznego lub tylko podobnego oznaczenia jak nasz zarejestrowany znak towarowy UE i jest podejrzenie, ze klienci mogą zostać wprowadzeni w błąd, będziemy mogli zakazać mu tego używania. Z drugiej strony, przedsiębiorca polski działający w danej branży musi wystrzegać się naruszania praw osób trzecich, którzy zarejestrowali na swoją rzecz znaki towarowe UE.
Znak towarowy Unii Europejskiej – dla kogo?
Rejestracją znaku towarowego Unii Europejskiej powinni zainteresować się przedsiębiorcy, którzy działają poza polskim rynkiem, ale także Ci, którzy wierzą w swój biznes i dopuszczają możliwość wyjścia na szerokie wody innych państw UE w przyszłości.
Przedsiębiorca czy twórca, niezależnie od tego, czy zdecyduje się na rejestrację swojego oznaczenia jako znaku towarowego UE czy nie, wybierając oznaczenie/nazwę dla siebie lub swojego klienta powinien upewnić się, że wybrane oznaczenie nie narusza praw do już zarejestrowanych znaków towarowych. W tym celu należy przeszukać pod różnymi kątami bazy znaków towarowych na stronie EUIPO.
Pamiętajmy, ze od przedsiębiorców jako profesjonalistów prawo wymaga odrobinę więcej – możemy być uznani nawet za naruszających w sposób zawiniony.
Znak towarowy UE – jak zarejestrować?
Procedura rejestracji jest stosunkowo łatwa, a wszystko możemy załatwić także drogą elektroniczną poprzez stronę https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/. Zgłoszenie można także wysłać za pośrednictwem polskiego Urzędu Patentowego.
Ewentualną barierą dla przedsiębiorców może być opłata za zgłoszenie i od razu za pierwszy, 10-letni okres ochronny, która obecnie wynosi ona 850 EUR dla rejestracji znaku towarowego UE w 1 klasie towarów lub usług. 850 EUR to nie tylko opłata za rejestrację znaku ale również za pierwsze 10 lat ochrony.
***
Masz dodatkowe pytania? Potrzebujesz pomocy przy rejestracji znaku towarowego? Napisz do nas: kontakt@lookreatywni.pl.