Lex-express #10. Co wydarzyło się ostatnio w świecie IP?

Ostatni czas obfitował w wiele interesujących wydarzeń ze świata prawa własności intelektualnej. Co ciekawego wydarzyło się w ostatnim czasie? Lex-express #10. Zapraszam do lektury.

Legalne linkowanie

Link internetowy nie narusza praw autorskich, nawet jeśli prowadzi do stron, na których bezprawnie umieszczono cudze utwory – takie stanowisko zajął  rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swojej opinii z 7 kwietnia 2016 r. w sprawie C-160/15.

Spór o linki prowadzące do pirackich treści powstał po tym, jak zdjęcia z sesji holenderskiej prezenterki telewizyjnej Britt Geertruidy Dekker dla Playboya przedostały się do sieci, a linki do nich opublikował serwis internetowy GreenStijl. Wydawca magazynu Playboy zażądał od serwisu GreenStijl usunięcia linków, ten jednak odmówił. Zdaniem wydawcy magazynu Playboy serwis GreenStijl naruszył w ten sposób jego prawa autorskie (pomimo tego, że to nie serwis zamieścił w internecie nielegalnie zdjęcia z sesji – były one możliwe do odszukania przez internautów również bez publikacji linków przez GreenStijl).

Link internetowy nie narusza praw autorskich, nawet jeśli prowadzi do stron, na których bezprawnie umieszczono cudze utwory

Rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE Melchior Wathelet uznał, że samo umieszczenie hiperłącza nie może stanowić naruszenia praw autorskich. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich ponosi ten, kto bez zgody uprawnionego udostępnił zdjęcia w sieci, a nie ten, kto publikuje do nich linki. [Curia.europa.eu]

Dźwiękowy znak towarowy dla Nintendo?

Nintendo – jeden z największych producentów gier komputerowych na świecie i twórca kultowej już gry „Super Mario Bros.” – zdecydował się zarejestrować charakterystyczny dźwięk pobierania monet występujący w grze „Super Mario Bros.” jako dźwiękowy znak towarowy. Wniosek o rejestrację został złożony w japońskim urzędzie patentowym w lutym tego roku. Na decyzję japońskiego urzędu patentowego trzeba będzie jeszcze poczekać ale w opinii większości komentujących Nintendo ma duże szanse na rejestrację (charakterystycznego jingle’a możecie wysłuchać tutaj). Urzędy patentowe na całym świecie coraz częściej decydują się na przyznanie ochrony niekonwencjonalnym znakom towarowym, takim jak charakterystyczny dźwięk czy pojedynczy zapach. Istnieje zatem szansa, że Nintendo uzyska prawo wyłączne na dźwiękowy znak towarowy. O znakach towarowych w grach komputerowych przeczytacie więcej w tekście The Ghost Banner with crushed candies czyli znaki towarowe w grach komputerowych Marcina Balickiego. [My Nintendo News]

Znak towarowy SPA nie dla kosmetyków

W 2010 roku The Body Shop dokonał zgłoszenia wspólnotowego znaku towarowego SPA WISDOM między innymi dla kosmetyków. Belgijskie przedsiębiorstwo Spa Monopole, compagnie fermière de Spa wniosło sprzeciw wobec tej rejestracji wskazując m.in. na słowny znak towarowy SPA zarejestrowany na terenie Beneluksu w szczególności dla wód mineralnych.

OHIM (od 23 marca br. EUIPO – Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) uwzględnił sprzeciw i odrzucił zgłoszenie wspólnotowego znaku towarowego SPA WISDOM wniesionego przez The Body Shop. Sprawa trafiła do Sądu Unii Europejskiej, który oddalił skargę wniesioną przez The Body Shop i uznał, że  określenie SPA nie jest terminem rodzajowym dla kosmetyków. Zdaniem Sądu oznaczenie „spa” może stanowić termin rodzajowy i opisowy ale w odniesieniu do obiektów służących do hydroterapii,  takich jak np. hammam czy sauna.

Sąd Unii Europejskiej stwierdził zatem, że OHIM słusznie uznał, że używanie oznaczenia SPA WISDOM mogłoby powodować czerpanie nienależnej korzyści z renomy znaku towarowego SPA i z wizerunku, którego jest on nośnikiem. Wprowadzanie do obrotu towarów oznaczonych  zgłoszonym znakiem towarowym mogłoby być ułatwione poprzez ich wiązanie z wcześniejszym znakiem towarowy. [Curia.europa.eu]

Znak towarowy Winnetou wraca do wydawnictwa Karl-May

O tym, że Sąd Unii Europejskiej nie zawsze zgadza się z decyzjami OHIM-u (obecnie EUIPO – Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) świadczy wydany niedawno wyrok w sprawie wspólnotowego znaku towarowego Winnetou.

Niemieckie wydawnictwo Karl-May uzyskało prawo z rejestracji wspólnotowego znaku towarowego Winnetou w 2003 roku. Znak zarejestrowano dla szerokiego katalogu towarów i usług (m.in. dla filmów, materiałów drukowanych, biżuterii, perfum, kosmetyków, wyrobów ze skóry, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży oraz gier). Kilka lat temu inna niemiecka spółka Constantin Film Produktion GmbH postanowiła złożyć wniosek o unieważnienie prawa do tego znaku, a Urząd przychylił się do jej wniosku i w 2013 r. unieważnił znak towarowy argumentując, że Winnetou – tytułowy bohater powieści Karla Maya odbierany w powszechnej świadomości jako uczciwy wódz indiański – pozbawiony jest charakteru odróżniającego. W odpowiedzi wydawnictwo Karl-May wniosło skargę na decyzję OHIM do Sądu UE, a ten uznał decyzję Urzędu za nieważną. Zdaniem Sądu Unii Europejskiej Urząd zamiast dokonać niezależnej oceny tego, czy oznaczenie Winnetou rzeczywiście ma charakter opisowy w stosunku do rozpatrywanych towarów i usług, oparł swoją decyzję na dotychczasowych orzeczeniach sądów niemieckich, czym naruszył zasady autonomii i niezależności wspólnotowego znaku towarowego. [Curia.europa.eu]

Beyoncé vs Feyoncé

Beyoncé Knowles złożyła pozew o naruszenie praw do jej znaku towarowego Beyoncé przeciwko młodej modowej marce Feyoncé. Zdaniem piosenkarki nazwa marki modowej (wymawiana dokładnie tak jak Beyoncé – z akcentem na 'e’ na końcu wyrazu) narusza jej znak towarowy Beyoncé oraz wprowadza konsumentów w błąd. Pikanterii całej historii dodaje fakt, że w ofercie sprzedaży Feyoncé znalazły się ostatnio koszulki i kubki z hasłami kojarzonymi z największymi hitami Beyoncé „Single Ladies” czy „He Put a Ring On It” oraz to, że jeden z twórców marki Feyoncé zdecydował się złożyć wniosek o rejestrację nazwy Feyoncé jako znaku towarowego w amerykańskim urzędzie patentowym. Moim zdaniem szanse na wygraną Beyoncé w tym sporze są duże. C.d.n. a zainteresowanych sporami o znaki towarowe w świecie mody już teraz odsyłam do tekstu Co ma GUCCI do GUCIA czyli o najgłośniejszych sporach modowych o znaki towarowe Martyny Węglewskiej.  [IP World Review]

Wyniki ankiety „Wycena własności intelektualnej”

Opublikowaliśmy wyniki badania „Wycena własności intelektualnej”, które odbyło się na przełomie lutego i marca br. i dotyczyło doświadczenia wyceny efektów pracy twórczej / innowacyjności polskich mikroprzedsiębiorców (samodzielnych przedsiębiorców lub przedsiębiorców zatrudniający do 10 osób) i osób związanych z instytucjami kultury i edukacji. Czego ciekawego dowiedzieliśmy się z wyników ankiety? Sprawdźcie sami klikając tutaj w zestawienie przygotowane przez Ewę Fabian. [Lookreatywni.pl]

***

fot.: zdjęcie autorstwa stockfotocz pochodzi z banku zdjęć Fotolia

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.