Po szkoleniu: NFT jako narzędzie marketingowe. NFT z prawnego punktu widzenia
W ubiegłym tygodniu miałam przyjemność współprowadzić z Agą Samitowską* – profesjonalistką od ponad dekady związanej z branżą kreatywną, świadczącą usługi consultingowe w zakresie Web3 w ramach swojej agencji whocares.media – szkolenie, podczas którego przeprowadziłyśmy grupę słuchaczy przez najważniejsze aspekty NFT jako narzędzia marketingowego i dopełnienia dla znanych już w branży kreatywnej sposobów dotarcia do klienta. Szkolenie w warsztatowy sposób przybliżyło umiejscowienia NFT w szerszym kontekście rozwoju Web3, obfitowało w przykłady ze świata i relewantne do branży naszego klienta informacje. Moim zadaniem było wyjaśnić temat z prawno-formalnego punktu widzenia oraz uporządkować wiedzę na temat relacji NFT – prawo autorskie.
NFT z prawnego punktu widzenia
Warto przypomnieć, że NFT to zapis danych w zdecentralizowanej bazie danych blockchain. Jak owy zapis danych powstaje? Jest on tworzony przez smart kontrakty – skrypty, które nie mają wiele wspólnego z klasycznym rozumieniem kontraktu jako klasycznej umowy. Smart kontrakty uruchamiane są zazwyczaj płatnością w kryptowalucie i (już po uruchomieniu) mogą stworzyć token. W przypadku NFT będzie to token o niezmiennym („non-fungible”) numerze (kodzie).
Tak powstały NFT (zapis danych) zawiera adres adres smart kontraktu, który wytworzył token oraz unikalny tokenID. Co istotne, zapis nie zawiera w sobie grafik czy obrazów (co więcej, nie zawiera nawet linku, który prowadziłby do określonej grafiki czy obrazu). Co zatem „kupujemy” nabywając NFT? Gdzie znajduje się grafika, którą – jak często sądzimy – nabywamy w ramach zakupu NFT?
O tym wszystkim mówiłam podczas zeszłotygodniowego szkolenia 🙂
źródło: https://opensea.io/
Warsztat spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem:
NFT z prawnego punktu widzenia
Zastanawiasz się jak wykorzystać NFT w swoim biznesie? Szukasz szkolenia, które poprowadzi Cię przez najważniejsze aspekty NFT i pozwoli Ci zrozumieć jego znaczenie zarówno z punktu widzenia marketingowego, jak i prawnego? Nasz duet to świetna pakietowa oferta 🙂 Zapraszamy do kontaktu:
- magdalena.miernik@lookreatywni.pl
- aga@whocares.media
___
Zobacz także:
- Misie, NFT i postępowanie UOKiK – kilka słów komentarza
- Prawne aspekty prowadzenia projektów IT – webinar dla Kultura w sieci
*O znaczeniu sieci blockchain dla rozwoju branży kreatywnej rozmawiałyśmy z Agą Samitowską już w listopadzie 2017 r. (ponad 5 lat temu!), w czasie debaty pt.: Co to jest blockchain i jakie ma znaczenie dla branży muzycznej?, która odbyła się w ramach Europejskich Targów Muzycznych „Co Jest Grane” w dniach 11-12 listopada 2017 r. w Pałacu Kultury i Nauki. Nagranie z tego wydarzenia dostępne jest tutaj.