Jak budować dobre* relacje biznesowe i zawierać umowy w dobrym stylu?

Opublikowano

Jak budować dobre* relacje biznesowe i zawierać umowy w dobrym stylu (nie tylko w branży kreatywnej)? Po 10 latach pracy jako doradca doskonale wiem, że sama wiedza na temat prawa własności intelektualnej nie wystarczy, aby czuć się szczęśliwym, spełnionym i bezpiecznym w biznesie. O sukcesie w biznesie (każdym, również tym w branży kreatywnej) decyduje – obok wiedzy, którą oczywiście warto posiadać – umiejętność budowania dobrych* relacji biznesowych. Z jakich elementów składa się ta umiejętność?

Jak budować dobre relacje biznesowe?

Na umiejętność budowania dobrych* relacji biznesowych składa się:

  • otwarta postawa na drugiego człowieka,
  • umiejętność mówienia o swoich potrzebach i słuchania potrzeb drugiej strony oraz
  • umiejętność stawiania granic (i komunikowania ich w dojrzały sposób).

Najlepszy moment na ustalenie zasad współpracy

Na początek krótkie przypomnienie o ważnej umiejętności stawiania granic 🚫 (nie tylko przy okazji budowania dobrych relacji biznesowych 🤝) 🙂

▪️kto jest odpowiedzialny za trzymanie naszych granic?
▪️kiedy najlepiej ustalić zasady współpracy i postawić granice relacji?

Kliknij poniżej, aby zobaczyć fragment wykładu:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Magdalena Miernik-Grzesiowska (@magdalena_miernik)

Lęki oddalające strony od zawarcia umowy

Jednym z lęków, które oddalają strony od zawarcia (dobrej) umowy jest „niechęć do robienia kłopotu”. Co rozumiem przez „robienie kłopotu”? Niezaproponowanie umowy, aby „nie wyjść” w oczach drugiej strony na osobę, która „utrudnia” bądź proponuje „zbędną papirologię”.

„Nierobieniem kłopotu” może być również niepoproszenie o umowę bądź zawarcie jej mając świadomość tego, że jej treść jest niekorzystna (bądź – co gorsze – niemożliwa do spełnienia). Wszystko po to, aby nie wyjść na osobę, która „robi kłopot”.

Niechęć do „sprawiania” kłopotu to trzeci, mój „ulubiony” powód, dla którego nie zawieramy umów albo – co prawda decydujemy się na zawarcie umowy z drugą stroną relacji biznesowej – ale godzimy się na postanowienia dla nas niekorzystne lub (o zgrozo!) w ogóle niemożliwe do spełnienia 😳 Również i w tym przypadku – nie opłaca się 😎

Kliknij poniżej, aby zobaczyć fragment wykładu:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Magdalena Miernik-Grzesiowska (@magdalena_miernik)

Potrzebujesz pomocy prawnej w zakresie budowania relacji biznesowych i zawierania umów? Zapraszam na konsultacje prawne online bądź na żywo.

Relacje biznesowe a terminowe wynagrodzenie

Nie ma nic gorszego niż „dopraszanie się” o wynagrodzenia za pracę, którą się już dawno wykonało 👀 Czy istnieje skuteczny sposób na to, aby uniknąć takiej sytuacji i „zachęcić” klienta do terminowej płatności? 🤔 Oczywiście, sposobów na uregulowanie kwestii wynagrodzenia w sposób, który da nam spokój i komfort działania jest wiele 👩‍💼

Jednym z nich jest mądre określenie w umowie z klientem momentu przeniesienia autorskich praw majątkowych ©️💡Co mam na myśli? 😎

📝 Przygotowujące się do rozpoczęcia współpracy strony mogą w treści umowy dowolnie określić moment, w którym dojdzie do przeniesienia autorskich praw majątkowych©️

➡️ Najkorzystniejsza (najbezpieczniejsza pod względem finansowym 💵💰) sytuacja dla twórcy, który przenosi prawa autorskie na swojego klienta występuje najczęściej wtedy, gdy momentem przejścia autorskich praw majątkowych na nabywcę jest moment zapłaty przez nabywcę wynagrodzenia.

Dlaczego warto zadbać o takie uregulowanie momentu przeniesienia autorskich praw majątkowych w treści umowy? 🤔
⤵️
Jeżeli w treści w umowie nie będzie określony moment przeniesienia autorskich praw majątkowych umowę „stworzą” przepisy prawa autorskiego, w tym art. 64 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgodnie z którym:

Umowa zobowiązująca do przeniesienia autorskich praw majątkowych przenosi na nabywcę, z chwilą przyjęcia utworu, prawo do wyłącznego korzystania z utworu na określonym w umowie polu eksploatacji, chyba że postanowiono w niej inaczej.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli w umowie nie zostanie określony przez strony inny moment przeniesienia autorskich praw majątkowych, nabywca nabędzie prawo do korzystania z efektów pracy twórczej w momencie „przyjęcia” utworu▫️ A nie w momencie zapłaty! 📣

Kliknij poniżej, aby zobaczyć fragment wykładu:

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Magdalena Miernik-Grzesiowska (@magdalena_miernik)

*mocne, zdrowe, równorzędne

***
Potrzebujesz pomocy prawnej w zakresie budowania relacji biznesowych i zawierania umów? Zapraszam na konsultacje prawne online bądź na żywo.

Newsletter dla kreatywnych czyli bądź na bieżąco

Jesteś twórcą? Temat umów, budowania mocnych relacji biznesowych i prawa własności intelektualnej jest dla Ciebie ważny? Chcesz jako pierwszy dowiadywać się o najnowszych materiałach w bazie wiedzy, webinarach i szkoleniach? Zapraszam Cię do zapisania się do Newslettera dla kreatywnych! ❤
Zobacz także:

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.