Jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem?

Opublikowano

Jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem? Od czego zacząć? I dlaczego warto zadbać o dobrą komunikację już od pierwszego kontaktu z klientem? Zapraszam na pierwsze po przerwie spotkanie na żywo, podczas którego porozmawiamy o tym w jaki sposób skutecznie komunikować klientowi informacje o prawach autorskich.

Prawa autorskie a komunikacja

Podczas jednej z ostatnich konsultacji analizowałyśmy z klientką treść umowy z dużym podmiotem. Umowa zwierała rozbudowany paragraf dot. praw autorskich. Na mocy analizowanej umowy moja klientka miała przenieść prawa autorskie na swojego klienta w bardzo szerokim zakresie. Kiedy omawiałyśmy poszczególne postanowienia umowy i ich daleko idące konsekwencje dla mojej klientki, w pewnym momencie moja klientka przyznała, że ona ma świadomość że te postanowienia nie są dla niej korzystne, co więcej – umowy z podobnymi postanowieniami podpisywała również w przeszłości.

Na moje pytanie o to, czy ma świadomość, że zobowiązuje się w tego typu umowach do tego, czego przy najlepszych chęciach – nie jest w stanie drugiej stronie zapewnić – odpowiedziała, że tak, ma taką świadomość, jednak do tej pory godziła się na zaproponowaną treść umów bo liczyła na to, że „wszystko będzie dobrze”. Poza tym… nie chciała „robić kłopotu”. Zatem godziła się na postanowienia dla niej zupełnie niekorzystne aby… nie sprawić dyskomfortu drugiej stronie. Efekt? Kłopot był, tylko pozostał niewypowiedziany – i to zarówno dla niej (bo godziła się na to, czego nie mogła zapewnić), jak i dla drugiej strony, która nie miała pojęcia o tym, że umowa w zawieranym kształcie zawiera postanowienia „martwe” – takie, które mogą stanowić powód do kłopotu (i to znacznie większego niż na etapie negocjacji umowy) w przyszłości.

Na szczęście konsultacja zakończyła się skutecznym rozwianiem nieprawdziwego (i krzywdzącego dla obu stron kontraktu) przekonania, że lepiej jest coś przemilczeć niż powiedzieć w czasie, kiedy jest na to pora. Ta sytuacja zainspirowała mnie do tego, aby porozmawiać z Wami o znaczeniu dobrej komunikacji na etapie ustalania zasad współpracy i później, już podczas negocjacji umowy. Zatem – jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem?

Jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem?

 

 

Masz pytanie? A może chcesz podzielić się swoją historią rozmów z klientem? Zapraszam do kontaktu: kontakt@lookreatywni.pl.

***

Zobacz także: 

 

 

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.