IP w biznesie: Wandlee – sztuczna inteligencja w mediach społecznościowych
Startupy z branży kreatywnej i technologicznej mają czas tylko do najbliższego piątku do północy na składanie zgłoszeń do Startup Hub Warsaw – programu inkubacyjnego dla startupów z branż technologicznej i kreatywnej. Lokalni pionierzy innowacji będą mieć okazję powalczyć z międzynarodowymi startupami nawet o 100.000 PLN!
W 2016 roku laureatem programu Startup Hub Warsaw był startup Wandlee – firma wykorzystująca sztuczną inteligencję w zwiększaniu sprzedaży innych firm internetowych. Wandlee pokonało 34 inne innowacyjne projekty wyselekcjonowane spośród aż 512 zgłoszeń! Udało mi się porozmawiać z Asią Cichocką, COO Wandlee i zapytać ją nie tylko o to, czym wyjątkowym wyróżnia się tworzony przez nią i jej zespół startup, ale również co dało jej i jej zespołowi udział w programie Startup Hub Warsaw.
MM: Cześć Asiu, jak wytłumaczyłabyś naszym czytelnikom czym zajmuje się startup Wandlee?
Asia Cichocka: Cześć! Wyobraź sobie, że masz takiego sprytnego asystenta (chatbota), który może odpowiedzieć przez Messengera wszystkim Twoim klientom w ciągu jednej sekundy :). Nie ma urlopu, nie chodzi spać, nie dotyczą go wahania nastroju. Jeśli prowadzisz ecommerce, lub lokalny sklep z dostawą polecam Wojtka – on zaprezentuje Twoja ofertę przez Messengera i przeprowadzić przez proces sprzedaży. Maciek natomiast zajmuje się rezerwacją usług – idealny pomocnik do salonów kosmetycznych, fryzjerskich, klubów sportowych, szkół językowych i wielu innych. Jest jeszcze Basia – specjalistka od marketingu 🙂 Nasz obecny rekord to 30 mln odebranych wiadomości od użytkowników w ciągu miesiąca 🙂
Jak narodził się pomysł na rozwój biznesu i dlaczego zdecydowaliście się postawić przede wszystkim na sztuczną inteligencję?
Zauważyliśmy, że użytkownicy zaczynają odchodzić od portali społecznościowych w kierunku komunikatorów tekstowych. Coraz częściej szukają spersonalizowanej komunikacji 1:1, jednocześnie oczekując odpowiedzi tu i teraz. Frustrują się oczekując na infolinii przez kilkanaście a czasem nawet kilkadziesiąt minut. Produkt powstał z potrzeby rynku, wykorzystanie sztucznej inteligencji jest tylko środkiem do osiągnięcia celu. Dzięki niej nasze algorytmy są skuteczniejsze i często pozytywnie zaskakują nas samych 🙂
Do kogo skierowany jest Wandlee?
Do wszystkich firm, które wierzą w potencjał mediów społecznościowych i chcą wykorzystywać sztuczną inteligencję do zwiększenia sprzedaży i ocieplenia wizerunki marki.
Jaką rolę w rozwoju Wandlee odgrywa własność intelektualna? Czy podejmujecie aktywne działania zmierzające do ochrony Waszej własności intelektualnej? Jeśli tak – to jakie?
Każdy pomysł jest dobry jeśli jest zrealizowany. Ostatni raport GEM Global Report pokazuje, że w ciągu sekundy rodzą się o 3 nowe firmy – statystycznie nie jesteśmy w stanie śledzić każdego kroku konkurencji. W tej chwili to nie pomysły a dane oraz umiejętność wyciągania z nich wniosków odgrywają największą wartość.
Nasze boty w tej chwili korespondują z bazą ponad 700 tys. użytkowników Messengera w Polsce. Bycie pierwszym (tak jak w naszym wypadku) daje olbrzymią przewagę konkurencyjną. Z drugiej strony własność intelektualna to jest coś co pozwala nam pozyskiwać kolejnych inwestorów. Wiele młodych startupów zapomina, że każdy wytworzony algorytm / oprogramowanie / itp. należy przenosić automatycznie na własność spółki – to grzech ciężki, który wywrócił już nie jedną firmę starającą się o inwestorów. Nasze aktywne działania to przede wszystkim odpowiednie umowy. W UE nie ma patentów na oprogramowanie, więc ciężko jest chronić swoje rozwiązania technologiczne, z tego powodu trzeba podpisywać odpowiednie NDA z osobami, które pracują na rzecz startupu.
Co dał Wam udział w programie Startup Hub Warsaw? Czy zdecydowalibyście się wziąć udział w programie raz jeszcze?
To dzięki temu wydarzeniu dowiedział się o nas oddział Facebooka w Polsce, a później główna siedziba w Stanach. W rezultacie jesteśmy pierwszą firmą w Polsce, która jest oficjalnym partnerem Facebooka w chatbotach. Niedługo po wygranej w konkursie dostaliśmy pierwszą inwestycję!
Co mogłabyś powiedzieć wszystkim tym, którzy dopiero zastanawiają się wzięciem udziału w programie Startup Hub Warsaw? Dlaczego warto/nie warto?
Szczerze polecam! To najlepszy event w jakim braliśmy udział. Oprócz atrakcyjnej nagrody, to przede wszystkim szansa na zdobycie cennych kontaktów, które nadają prędkość i odpowiedni kierunek młodej firmie 🙂
Dziękuję za rozmowę!
Uwaga kreatywni! Nabór do drugiej edycji programu Startup Hub Warsaw trwa tylko do jutra, do piątku do godz. 23:59. Organizatorzy rezerwują sobie prawo wstrzymania rekrutacji, jeśli liczna zgłoszeń przekroczy 350 – decyduje kolejność. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie startuphub.pl/warsaw/.
Więcej o programie przeczytasz we wpisie: Ruszył program Startup Hub Warsaw dla firm z branż kreatywnych!
***
Serwis Lookreatywni.pl jest już po raz drugi partnerem medialnym programu Startup Hub Warsaw. Zobacz wywiady z pozostałymi uczestnikami pierwszej edycji programu Startup Hub Poland:
oraz wywiad z Maciejem Sadowskim, szefem Startup Hub Poland o programie Startup Hub Warsaw i działalności fundacji Startup Hub Poland: Kreatywnie o biznesie #7: O znaczeniu IP dla rozwoju biznesu.