Lista najgłośniejszych pozwów w świecie fashion w 2015 roku

Opublikowano

Okazuje się, że w mijającym roku najczęściej wyszukiwanymi w sieci frazami z gatunku fashion było nazwisko belgijskiego projektanta, byłego dyrektora kreatywnego domu mody Christian Dior – Rafa Simonsa, oraz pytanie… jak chodzić w butach na wysokim obcasie. W 2015 r. nie zabrakło również zaciętych sporów sądowych – stażyści zbuntowali się przeciwko wyzyskiwaniu ich przez domy modowe, a o plagiat zostali posądzeni m.in. Forever 21 czy Jeremy Scott. Co jeszcze ciekawego wydarzyło się w 2015 roku?

Pracowniczy bunt

W tym roku wojnę wielkim domom mody wypowiedzieli stażyści. Młodzi asystenci mieli dość nadgodzin, darmowej pracy oraz wykorzystywaniu ich do posyłek. Zarzuty o łamanie prawa usłyszeli m.in. Burberry, Gucci, Calvin Klein, Marc Jacobs czy Oscar de la Renta.

Mechanizm był prosty –  projektant zatrudniał stażystów w ramach studenckich praktyk. Ci jednak zamiast odbywać staż, pracowali jak zwykli pracownicy nawet po 40 godzin tygodniowo. Tyle tylko, że za swoją pracę nie otrzymywali wynagrodzenia.

Przypomnijmy, że podobny proceder dotyczył stażystów magazynów „W Magazine” czy „New Yorker’a”. Spory sądowe trwały ponad 2 lata, a sprawy zakończyła się zawarciem ugody. Wydawca musiał zapłacić za zaległe pensje stażystom prawie 6 milionów dolarów.

Nike vs Adidas

Sportowi giganci również rzucili sobie rękawice. Wszystko za sprawą trzech projektantów – Denis’a Dekovic’a, Marc’a Dolce’a oraz Mark’a Milner’a, którzy przeszli z pracowni Nike do Adidasa i  zostali oskarżeni o kradzież tajemnic handlowych poprzedniego pracodawcy oraz o skopiowanie informacji poufnych z dysku Nike.

Ostatecznie sprawa została rozstrzygnięta na drodze pozasądowej. Jak wskazał prawnik projektantów – sprawa została rozwiązana przez poufne rozliczenie. O szczegółach sprawy możecie przeczytać więcej w naszym poprzednim tekście Nike vs Adidas czyli wojny patentowe sportowych gigantów.

Plagiat goni plagiat

2015 rok nie mógł również obejść się bez oskarżeń o bezprawne naśladownictwo. Po raz kolejny zarzuty usłyszał dyrektor kreatywny włoskiego domu mody Moschino – Jeremy Scott.  Tym razem poszło o wykorzystanie pracy amerykańskiego artysty i graficiarza Joseph’a Tierney’a (znanego jako Rimie), a konkretnie o graffiti jego autorstwa przedstawiające charakterystyczny napis i kreskówkowe oczy (o czym pisaliśmy w Lex-express’ie #3).

Charakterystyczny motyw pojawił się w jesienno-zimowej kolekcji Moschino, jak przekonuje artysta-graficiarz, bez jego zgody i wiedzy. Co więcej, sukienkę z nielegalnie wykorzystanym graffiti założyła również Katy Perry podczas tegorocznego Met Gala, co tym bardziej przekonało artystę do wejścia na drogę sądową. Dyrektor kreatywny domu mody Moschino twardo nie przyznaje się do winy i już wniósł o oddalenie pozwu o naruszenie praw autorskich.

H&M też pozywa

Sieciówka H&M, znana dotychczas bardziej z naśladowania innych projektantów, tym razem sama padła ofiarą bezprawnego wykorzystania swojego projektu. Zarzut został skierowany przeciwko marce Forever 21 za skopiowanie płóciennej torby z napisem „Beach Please”.

H&M zażądał zaprzestania sprzedaży torby przez Forever 21, która – zdaniem szwedzkiej firmy odzieżowej – jest identyczna z jej projektem, wskazując iż dalsze działania marki spowodują nieodwracalne szkody dla H&M i jego reputacji.

Obuwie na celowniku UOKiK

W tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę praktyki sklepów obuwniczych, a dokładniej spółkę Bata Polska. Wątpliwości urzędu wzbudziły zapisy „Zasad użytkowania i konserwacji obuwia”, które informowały, iż produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików czy innych nie podlegają reklamacji.

Urząd stwierdził, że tego typu praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów i wprowadzają ich w błąd co do przysługującego im prawa do reklamacji. UOKiK stwierdził, iż uszkodzenie ozdobnych elementów może być dla danego użytkownika tak samo istotne jak innego rodzaju wada. W konsekwencji żaden przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia reklamacji tylko z tego powodu, że uszkodzony został element ozdobny obuwia.

Bata Polska po wydaniu decyzji urzędu usunęła sporny zapis.

Modowe podsumowanie roku 2015

Nie można również zapomnieć o innych wydarzeń, które miały miejsce w 2015 r. jak choćby utrata przez Louis Vuitton prawa wyłącznego do słynnego znaku towarowego – charakterystycznej szachownicy czy wygrana Rihanny z marką Top Shop o bezprawne wykorzystanie jej wizerunku. O tym wszystkim pisaliśmy na Lookreatywni.pl.

Na koniec pozostaje nam życzyć sobie by 2016 rok był równie inspirujący. Do zobaczenia w 2016 r.

***

fot. George Pagan III on Unsplash

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.