O klauzuli bestsellerowej w programie Ferment kulturalny w programie czwartym Polskiego Radia
W sobotę 29 marca 2025 r. byłam gościem Alicji Michalskiej w audycji „Ferment kulturalny” w radiowej Czwórce, podczas którego rozmawiałyśmy o ważnej instytucji prawa autorskiego: klauzuli bestsellerowej. Czym jest klauzula bestsellerowa? Kto i jak może z niej skorzystać? Podsumowanie naszej sobotniej rozmowy i link do nagrania poniżej. Zapraszam.
Lookreatywni w radiowej Czwórce
W sobotę 29 marca 2025 r. byłam gościem dziennikarki Alicji Michalskiej w audycji Ferment kulturalny w radiowej Czwórce (program czwarty Polskiego Radia). Z Alicją Michalską rozmawiałyśmy między innymi:
- o prawie autorskim i o tym, dlaczego stoi po stronie twórców;
- o klauzuli bestsellerowej;
- o tym, jak ważne jest świadome zawieranie umów i ich negocjowanie w duchu win-win.
Klauzula bestsellerowa
Prawo autorskie powstało po to, żeby przede wszystkim chronić i wzmacniać pozycję twórcy.
Artykuł 44. prawa autorskiego (ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych) – zwany również „klauzulą bestsellerową” – daje twórcy możliwość sądownego podwyższenia wynagrodzenia w sytuacji, kiedy nabywca autorskich praw majątkowych lub licencjobiorca osiąga tak duże korzyści finansowe z eksploatacji utworu, że pierwotne wynagrodzenie twórcy staje się niewspółmiernie niskie.
Art. 44 ust. 1 (tzw. klauzula bestsellerowa):
„W przypadku, gdy wynagrodzenie twórcy jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd. (…)”
Kto może ubiegać się o podwyższenie wynagrodzenia?
Aby móc ubiegać się o sądowe podwyższenie wynagrodzenia, muszą zostać spełnione trzy warunki:
- Po pierwsze o podwyższenie wynagrodzenia może ubiegać się tylko pierwotny twórca. To twórca powinien być stroną umowy z licencjobiorcą praw do utworu lub z nabywcą autorskich praw majątkowych;
- Po drugie zadaniem twórcy jest wykazanie, że otrzymał niewspółmiernie niskie wynagrodzenie względem zarobku drugiej strony umowy;
- Po trzecie wreszcie twórca ma powinien umieć wykazać (jako strona, która dochodzi podwyższenia wynagrodzenia) obiektywny sukces komercyjny nabywcy praw autorskich lub licencjobiorcy.
Twórca powinien pamiętać o tym, że ma prawo negocjować treść umowy i nie musi godzić się na postanowienia dla niego niekorzystne. Twórca nie musi także godzić się na jednorazowe wynagrodzenie ryczałtowe (niezależne od liczby sprzedanych egzemplarzy jego utworu). Pomysłem wartym rozważenia w trakcie ustalania zasad współpracy pomiędzy twórcą a wydawcą może być ustalenie „progów” wynagrodzenia, tj. rozwiązania, a którym wysokość wynagrodzenia należna twórcy będzie rosnąć proporcjonalnie do liczby sprzedanych egzemplarzy utworu.
🎙️ Nagrania z naszej sobotniej rozmowy możecie wysłuchać tutaj:
Więcej informacji na temat tego:
- Czym jest klauzula bestsellerowa?
- Kiedy twórca może skorzystać z tzw. klauzuli bestsellerowej?
- Jak twórca może zabezpieczyć swoje prawa na przyszłość?
👉 znajdziesz w materiale pt. „Czym jest klauzula bestsellerowa? O sprawie autorki bestselleru „Chłopki” przeciwko wydawnictwu Marginesy”.
Zobacz także:
- Jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem?
- Umowa vs. emocje + komunikacja czyli co jest potrzebne aby zawrzeć umowę?
- #IPtalk #8: Umowy | Dzieło | Zlecenie
E-book: #TOP 7 najczęściej popełnianych błędów prawnych
Bezpłatny e-book dla twórców: #TOP 7 najczęściej popełnianych błędów prawnych przez twórców w branży kreatywnej to ważna pomoc dla każdego twórcy, który chce działać bezpiecznie na rynku kreatywnym oraz w pełni wykorzystać potencjał własności intelektualnej.
Poznaj najczęściej spotykane błędy twórców działających na co dzień w branży kreatywnej i dowiedz się, jak ich uniknąć.
👉 Pobierz bezpłatny e-book #TOP 7 najczęściej popełnianych błędów prawnych przez twórców w branży kreatywnej
Wzór umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
Potrzebujesz bezpiecznego i sprawdzonego wzoru umowy? Zajrzyj do 👉 sklepu ze wzorami umów. Działaj bezpiecznie i świadomie.