Domena publiczna – jedyne takie źródło bezpłatnych zasobów do bezpiecznego i swobodnego wykorzystywania

Opublikowano

Z początkiem każdego nowego roku do domeny publicznej trafiają tysiące zdjęć, obrazów, książek, muzyki, filmów. 1 stycznia to bowiem Dzień Domeny Publicznej, w którym wygasają autorskie prawa majątkowe do utworów, które zostały stworzone przez twórców zmarłych 70 lat temu. W praktyce oznacza to, że twórczość tych osób staje się wolna i może być swobodnie wykorzystywana, również do celów komercyjnych.

Domena publiczna – definicja

Pojęcie „domeny publicznej” nie jest zdefiniowanym terminem prawniczym. Wyjaśnienia pojęcia „domena publiczna” nie znajdziesz w żadnej ustawie. Domena publiczna to bowiem pewna koncepcja, zgodnie z którą istnieje pewna sfera, w której znajdują się utwory niepodlegające ochronie prawa autorskiego. Utwory znajdujące się w domenie publicznej można swobodnie wykorzystywać (w dowolnym celu, również komercyjnym), kopiować, modyfikować i rozpowszechniać.

Zakres domeny publicznej

Ochrona prawnoautorska utworów rozpoczyna się z chwilą stworzenia dzieła. trwa przez całe życie jego twórcy i wygasa dopiero 70 lat po jego śmierci. Po upływie 70-letniego okresu czasu dzieło automatycznie przechodzi do domeny publicznej i może być rozpowszechniane i wykorzystywane w dowolnym celu.
W domenie publicznej znajdują się jednak nie tylko dzieła, co do których wygasły autorskie prawa majątkowe (upłynął 70-letni okres ochrony prawa autorskiego) ale również:

  • dzieła, które nigdy nie podlegały ochronie prawa autorskiego ze względu np. na zbyt niski poziom twórczości;
  • dzieła, które z mocy ustawy pozostawione są poza ochroną prawnoautorską, takie jak np. materiały urzędowe – rozporządzenia, ustawy (np. Konstytucja RP) czy proste informacje prasowe, krótkie oznaczenia słowne etc.

Domena publiczna w 2019 r.

Autorskie prawa majątkowe wygasają z końcem roku kalendarzowego, dlatego 1 stycznia każdego roku zbiór domeny publicznej powiększa się o kolejne dzieła, do których autorskie prawa majątkowe wygasły z końcem roku poprzedniego. Z początkiem 2019 roku do domeny publicznej przeszły dzieła twórców zmarłych w 1948 roku, m.in.:

  • architekta Adolfa Szyszko Bohusza,
  • filmowca Siergieja Eisensteina,
  • antropolożki Ruth Benedict czy
  • Maximiliana Lenza – austriackiego malarza, grafika i rzeźbiarza, autora m.in. dzieła „Der Waldkönig und das klagende Mädchen” („The forest king and the wailing maiden”) z 1907 r.:

Od 1 stycznia 2019 r. każdy z nas może swobodnie korzystać z twórczości twórców zmarłych przed 70-ma laty tworząc różnego rodzaju grafiki lub ilustracje (również – co warto raz jeszcze podkreślić – do celów komercyjnych).

1 stycznia 2019 wyjątkowy dla amerykańskiej domeny publicznej

Co ciekawe, 1 stycznie 2019 roku do amerykańskiej domeny publicznej przeszły prace powstałe przed 1923 roku, których ochrona została przedłużona w wyniku m.in. lobbingu firmy Disney, najpierw w 1976 roku, a potem ponownie w 1998 roku przez The Copyright Term Extension Act (CTEA).

Zatem 1 stycznia 2019 roku w USA do domeny publicznej trafiły nie tylko utwory uwolnione globalnie (70 lat po śmierci twórców), ale również tak wyjątkowe materiały jak twórczość Virginii Woolf czy czarno-białe animacje Felix The Cat powstałe na początku XX wieku:

Przykłady wykorzystania domeny publicznej u polskich projektantów

Beata Śliwińska tworząca pod pseudonimem Barrakuz to jedna z najpopularniejszych polskich projektantek, której słynne kolaże wykorzystywane są w różnego rodzaju kampaniach reklamowych. W swoich pracach Barrakuz często wykorzystuje zasoby domeny publicznej. Jedną z ciekawszych prac artystki jest projekt MONALISA’s smile stworzony dla polskiej marki modowej MEDICINE everyday therapy, w którym artystka wykorzystała słynny obraz Leonarda da Vinci „Mona Lisa” w nowy, świeży sposób.

Efekt? Oceńcie sami:

Innym przykładem umiejętnego korzystania z bogactwa domeny publicznej jest polska marka modowa CACOFONIA Milano, która na swoich projektach chętnie wykorzystuje twórczość znajdującą się już w domenie publicznej (z pewnością oszczędzając przy tym niemało na zamawianych grafikach). Poniżej przykład wykorzystania słynnego „Pocałunku” Gustava Klimta na kurtce bomberce CACOFONIA Milano :

Te wspaniałe projekty nie powstałyby bez umiejętnego wykorzystania utworów znajdujących się już w domenie publicznej w nowy, świeży sposób.

ZERO WASTE Culture – debata już 25 stycznia w Warszawie

Domena publiczna to ogromna baza utworów i inspiracji, z której można i warto czerpać bez ograniczeń. Dzieła, które 1 stycznia przechodzą do domeny publicznej stanowią wspólne dziedzictwo, które może być dowolnie (i bezpłatnie) wykorzystywane, remiksowane i przerabiane, również jako baza do nowych dzieł. Domena publiczna to jedyne w swoim rodzaju źródło bezpiecznych inspiracji, z którym powinien zaprzyjaźnić się każdy twórca.

Z okazji kolejnego Dnia Domeny Publicznej odbędzie się wyjątkowe wydarzenie ZERO WASTE Culture. Dzień domeny publicznej – spotkanie poświęcone promocji domeny publicznej, które będzie miało miejsce w piątek 25 stycznia w Warszawie w siedzibie Filmoteki Narodowej – Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Wałbrzyska 3/5. Spotkanie będzie bezpłatne. Więcej informacji znajdziecie na stronie wydarzenia na Facebooku. Ja się wybieram, a Wy? 🙂

PS. Jeżeli ktoś z Was wybiera się na piątkowe spotkanie ZERO WASTE Culture. Dzień domeny publicznej to proszę dajcie znać na kontakt@lookreatywni.pl w temacie wpisując „Domena publiczna”. Chętnie spotkam się z Wami osobiście! 🙂

***

Fot.: Kolaż od Studio Lekko, CC BY SA, źródła: Lencse Zoltán, Fortepan: https://bit.ly/2TBrEn4 & Henri Matisse, domena publiczna: https://bit.ly/2CWUskI

Czy wiesz, że Lookreatywni to nie tylko baza wiedzy?

Jesteśmy zaufanym partnerem, który nie tylko doradza i zabezpiecza klienta pod względem prawnym, ale również wspiera go biznesowo.
footer-umowa@2x
Darmowy wzór umowy o dzieło dla Ciebie

Dla subskrybentów newslettera przygotowaliśmy specjalny wzór umowy o dzieło, który bez problemu możecie wykorzystać w swojej codziennej pracy